سفارش تبلیغ
صبا ویژن

oiliiran

نظر

ویروس HPV چیست؟

 

ویروسهای Human Papilloma گروهی از ویروسهای شایع هستند که عامل زگیل در نواحی تناسلی و بوستی در مرداد و زنان و سرطانهای دهانه رحم و واژن در زنان می باشند. بیش از 100 نوع این ویروس شناسایی شده است که حدود . نوع آن می توانند در نواحی تناسلی آلودگی و بیماری ایجاد کنند.

 

 

انواع تناسلی ویروس HPV عبارتند از:

 

الف) ویروسهای HP7عامل زگیل

 

ب) ویروسهای HPVعامل سرطان

 

همچنین این ویروسها را به 2 گروه کم خطر و بر خطر طبقه بندی می کنند. گروه ویروسهای HPV غیر سرطانی یا کم خطر که شایع ترین آنها انواع 6 و 11 میباشند و گروه ویروسهای HPV سرطانزا یا پرخطر که شایع ترین آنها انواع 16 و 18 میباشند.

 

 

عفونت با ویروس HPV چقدر شایع است؟

 

آلودگی با ویروسهای تناسلی HPV شایع ترین عفونت ویروسی منتقله از تماس جنسی است خطر آلودگی به ویروس HPV حدودا?25-15 با هر تماس جنسی است. بیشتر افرادی که مبتلا به ویروس HPV می شوند از آلودگی خود بی خبرند و هیچ نشانه ای از آلودگی ندارند.

 

 

ویروس HPV چگونه منتقل می شود؟

 

این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می شود، هر مرد یا زنی که رابطه جنسی دارد می تواند این ویروس را به دیگران هم منتقل کند. افراد می توانند آلوده به ویروس HPV باشند حتی اگر در گذشته از نظر جنسی فعال بوده اند.

 

سرایت این ویروس از طریق غیر جنسی همانند بوسیدن، تماسی دستها و استخر و ... ثابت نشده است.

 

 

ویروس HPV بیشتر در مردان شایع است یا زنان؟

 

آلودگی در هر دو جنسی شایع است اما در مردان مشکلات جدی ایجاد نمی کند. اغلب مردان مبتلا به HP7هرکز نشانه های بیماری خاص و مشکلات ناشی از HPV را نشان نمی دهد. هیچ آزمایش تائید شده ای جهت HPV در مردان وجود ندارد.

 

 

 علائم عفونت با ویروس HPV جیست ؟

 

الف) ویروس HPV بندرت علامت ایجاد میکند.

 

ب) زگیل های تناسلی (بیشتر زخم های ناشی از HPV قرمزی و خارش ندارند)

 

ج) خونریزی نامنظم، خونریزی به دنبال تماس جنسی و ترشحات غیرنرمال مداوم (این علامتها بخصوص ناشی از سرطان سرویکس می باشند).

 

 

سرطان دهانه رحم (سرویکس) چیست؟

 

سرطان دهانه رحم آنطور که معتقدند وراثتی نیست. این سرطان بعلت آلودگی با ویروس HPV ایجاد می شود. سرویکس قسمت پائینی رحم است که به واژن متصل میشود. سرطان سرویکس در صورتیکه زود تشخیص داده شود قابل پیشگیری و نیز قابل درمان است. سرطان سرویکس اغلب تا پیشرفت نکند علائمی نشان نمی دهد، لذا بسیار مهم است قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود آزمایشی دوره ای انجام کردد.

 

 

چگونه ویروس HPV سرطان سرویکس ایجاد می کند؟

 

انواع پر خطر ویروس HPVمی تواند روی سلولهای سرویکس و اطراف سرویکس را آلوده کند و باعث غیر نرمال شدن سلول ها شود. اکر ویروس توسط سیستم ایمنی از بین برود، سلولهای سرویکس به وضع عادی و نرمال بر می گردد اما اگر ویروس در سلولها برای مدت طولانی باقی بماند در آن صورت سلولهای نرمال را میتواند به سلولهای سرطانی تبدیل کند. سلولهای غیر نرمال درآزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می شوند به این دلیل سرطان**میباشد.

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان سرویکس چیست؟

 

الف) آلودگی به ویروس HPV

 

ب) عفونت باویروس HIV

 

ج) ضعف سیستم ایمنی

 

د) وجود سرطان درمان شده قبلی

 

ه) در معرض بودن دارو همانند DES ( diethyl still bestrol)

 

 

چگونه میتوان از ابتلا به ویروس HPV و اثرات آن جلوگیری کرد؟

 

الف) استفاده از واکسن HPV

 

ب) انجام دوره ای آزمایش HPV همراه با آزمایش باب اسمیر

 

ج) استفاده از کاندوم به هنگام تماس جنسی

 

د) داشتن یک شریک جنسی

 

 

آیا واکسن HPV در برابر انواع پر خطر ویروس HPV که منجر به سرطان سرویکس می شود ایجاد مقاومت می کند؟

 

 واکسن تزریقی HPV فقط در برابر انواع پر خطر 16 و 18 ویروس HPV که منجر به سرطان سرویکس می شوند و انواع 6 و 11 که منجر به زگیل های تناسلی می شوند مقاومت ایجاد می کنند. واکسن افراد آلوده به ویروس HPV و آنهایی که بیماری سرطان سرویکس را دارند درمان نمی کند.

 

واکسن تمام موارد سرطان سرویکس را محافظت نمی کند، لذا زنانی که واکسینه می شوند باید به طور مرتب آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV را انجام دهند.

 

 

چه آزمایشی برای شناسایی ویروس HPV باید انجام شود؟

 

 آزمایش (High Risk HPV DNA Test HRHPV) که به طور دوره ای انجام می شود .این آزمایش ازحساسیت بالاتری نسبت به آزمایش پاپ اسمیر برخوردار بوده و به همراه آزمایش پاپ اسمیر 95 تا 100? حساسیت درغربالگری سرطان سرویکس خواهد داشت.

 

 

چرا بین خانم های زیر 30 سال و بالای 30 سال اختلاف در انجام آزمایش وجود دارد؟

 

اگرچه اغلب خانم های جوانتر دچار عفونت با ویروس HPV میشوند اما در این گروه، عفونت معمولا فعال باقی نمی ماند که به علت قوی بودن سیستم ایمنی آنها میباشد لذا سرطان سرویکس در زنان جوان تر نسبتا نادر است.همانطور که زنان مسن تر می شوند، عفونت های HPV کمتر می شوند و آن دسته از عفونتهایی که ادامه می یابند.

 

 مدت زمان طولانی در سلول به طور نهفته و غیر فعال باقی می مانند که بیشتر، انواع پرخطر عامل سرطان سرویکس میباشند. لذا به این دلیل توصیه میشود که زنان 30 سال و بالاتر به طور روتین برای بررسی عفونت با انواع پر خطر ویروس HPV آزمایش شوند.

 

 

چه زمانهایی باید آزمایش HPV را انجام داد؟

ویروس HPV از شایع ترین عفونت های مقاربتی در انسان است که باعث سرطان سرویکس و زگیل های تناسلی می شود. طولانی شدن عفونت با بعضی از انواع HPV می تواند منجر به سرطان سرویکس شود.

انواع دیگری از سرطان ها مثل سرطان مقعد، آلت تناسلی مذکر، واژن و ناحیه خلفی حلق با عفونت HPV در ارتباط می باشند.

راه انتقال ویروس ها از طریق تماس پوست با پوست یا مخاط از فرد دیگر منتقل شده و به واسطه زخم پوستی یا مخاطی ویروس ها وارد بدن می شوند. شایع ترین راه انتقال عفونت از راه تماس جنسی است.

تیپ های مختلف ویروس HPV در زمینه ارتباط با سرطان دهانه رحم به دو گروه پر خطر و کم خطر طبقه بندی می شود. گروه کم خطر HPV6و HPV11و گروه پر خطر انواع HPV 16و 18 و 31 و 33 و 45 با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند که نوع 16 و 18 با هم حدود هفتاد درصد سرطان های دهانه رحم را شامل می شوند. لذا در صورت بروز علائم زگیل تناسلی و یا بروز رفتار پر خطر جنسی توصیه به درمان سریع و پیگیری های لازم می شود.

در اکثر موارد زگیل های تناسلی بدون درمان بهبود می یابند، در صورت بروز زگیل ها توصیه به درمان توسط متخصص پوست یا متخصص زنان می شود.

امروزه با انجام پاپ اسمیر بررسی تیپ های مختلف ویروس HPV امکانپذیر می باشد.

از راه های پیشگیری از زگیل تناسلی می توان به پایبندی به اصول اخلاقی در خانواده ، عدم ارتباط جنسی ناسالم و پرخطر، پرهیز از اپیلاسیون و لیزر در امکان غیر بهداشتی اشاره کرد و در صورت ابتلا از دستکاری و کندن زگیل ها به شدت خودداری شود.

 

منبع:https://qpwh.org/