سفارش تبلیغ
صبا ویژن

oiliiran

نظر

 

Hpv یا زگیل تناسلی چیست؟

HPV شایع ترین عفونت جنسی است که تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به دلیل عدم آگاهی از آن به این عارضه دچار می شوند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که برخی از آنها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی مثل زگیل تناسلی و حتی سرطان شوند. تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv و بروز این مشکلات، تزریق واکسن گارداسیل قبل از شروع فعالیت های جنسی است.

 

مطلب مرتبط: انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان، علائم و تشخیص

 

افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه هستند. همچنین ممکن است فردی به این عارضه مبتلا باشد و هیچگونه نشانه ظاهری نداشته باشد. حتی در این وضعیت هم فرد قادر به انتقال ویروس زگیل تناسلی است.

 

نکته مهمی که باید از آن آگاه باشید این است که ویروس زگیل تناسلی فقط در نواحی واژن، مقعد و گاهی دهان قادر به رشد است.

 

در واتساپ از ما مشاوره بگیرید

اگر به این عارضه مبتلا شدید، می توانید در واتساپ از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

 

 

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

بسیاری از افراد اطلاعات و آگاهی کافی درمورد ویروس HPV و همچنین راه های انتقال زگیل تناسلی ندارند. به همین دلیل گاهی دچار وسواس بی مورد می شوند و در مواقعی هم به دلیل عدم آگاهی اعمالی را انجام می دهند که آنها را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می دهد.

 

در ادامه راه های انتقال اچ پی وی را بررسی می کنیم:

 

رابطه جنسی

رابطه جنسی واژینال یا مقعدی به عنوان علت اصلی انتقال زگیل تناسلی شناخته می شود. زمانی که تماس پوست با پوست در نواحی مخاطی اتفاق می افتد، ویروس زگیل تناسلی به راحتی از فرد مبتلا به شریک جنسی اش منتقل می شود. این انتقال ویروس حتی در رابطه جنسی بدون دخول هم اتفاق می افتد.

 

روابط جنسی محافظت نشده و داشتن شرکای جنسی متعدد می تواند تا حدی ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

 

برای آشنایی با روش های درمان زگیل تناسلی می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

 

تعیین وقت لیزر زگیل تناسلی

برای تعیین وقت کرایو و لیزر زگیل تناسلی از طریق شماره زیر با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

 

 

اپیلاسیون

یکی از نگرانی های خانم ها انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون است. اگر وسایل و موادی که برای اپیلاسیون استفاده می شود بهداشتی نباشد و چندبار مصرف شده باشد، ممکن است باعث انتقال ویروس hpv شود.

 

البته زمانی این اتفاق می افتد که از همان وسایل برای فرد مبتلا استفاده شده باشد. همچنین خونریزی در زمان اپیلاسیون خطر ابتلا به این عارضه و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

 

بنابراین هنگام مراجعه به مرکز اپیلاسیون باید دقت کنید لوازم مورد استفاده یکبار مصرف باشد.

 

تیغ اصلاح

اگر شخصی از تیغ آلوده فرد مبتلا در نواحی تناسلی استفاده کند و به خصوص اگر برش و زخم ایجاد شود، احتمال انتقال زگیل تناسلی وجود خواهد داشت.

 

توصیه می کنیم به هیچ عنوان از تیغ و لوازم شخص دیگری استفاده نکنید.

 

رابطه دهانی

برقراری رابطه جنسی اورال یا دهانی می تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی و ایجاد زگیل در دهان یا روی زبان شود. شکل ظاهری زگیل تناسلی در دهان تفاوت چندانی با زائده های ناحیه تناسلی و مقعد ندارند. زگیل های دهان به دو نوع پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند:

راه‌های انتقال ویروس HPV در زنان چیست؟

HPV در زنان در درجه اول از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود که این امر در بیشتر موارد به لمس آلت تناسلی یا مقاربت اشاره دارد و شامل موارد زیر است:

 

تماس ولوو با ولوو

تماس ولوو با آلت تناسلی مرد

تماس واژن با آلت تناسلی مرد

تماس آلت تناسلی مرد به مقعد

تماس انگشتان با واژن

تماس انگشتان با آلت تناسلی مرد

تماس انگشتان با مقعد

HPV همچنین می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود که شامل موارد زیر است:

 

تماس دهان با ولوو

تماس دهان با واژن

تماس دهان با آلت تناسلی مرد

تماس دهان با بیضه‌ها

تماس دهان با پرینه (بین دستگاه تناسلی و مقعد)

تماس دهان با مقعد

به‌طورکلی، هرگونه تماس تناسلی یا مقعدی می‌تواند HPV را منتقل کند، حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد. در موارد نادر، HPV در حین زایمان طبیعی می‌تواند از والدین به کودک منتقل شود. به‌طورکلی، بعید است که HPV دستگاه تناسلی چه با زگیل، چه بدون آن، باعث ایجاد عوارض در دوران بارداری یا زایمان شود.

 

علائم HPV دز زنان

 

علائم HPV در زنان چیست؟

انواع ویروس HPV در زنان معمولا بدون علائم بروز می‌کند. به همین دلیل، اکثر مردم نمی‌دانند که این ویروس در بدن آن‌ها وجود دارد. در بیشتر افراد، ویروس درواقع خودبه‌خود از بین می‌رود؛ بنابراین ممکن است آن‌ها هرگز از ابتلا به این ویروس مطلع نشوند. وقتی علائم HPV در زنان رخ می‌دهد، معمولا به‌صورت زگیل تناسلی ظاهر می‌شود. در این شرایط، ممکن است متوجه یک یا چند برآمدگی شوید. این برجستگی‌ها ممکن است:

 

خارش‌دار باشند.

به رنگ پوست شما یا سفید باشند.

برجسته یا صاف باشند

شکل گل‌کلم باشند.

اندازه 1 میلی‌متر تا تقریبا 1 سانتی‌متر باشند.

همه برجستگی‌های دستگاه تناسلی زگیل نیستند؛ بنابراین مهم است که برای تشخیص زگیل تناسلی به پزشک یا سایر مراکز بهداشتی مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت اصلی برجستگی را تعیین کند و در مورد مراحل بعدی، شما را راهنمایی کند.

 

 

 

تزریق واکسن HPVثبت درخواست

 

 

نحوه آزمایش HPV در زنان چگونه است؟

اگر زگیل یا دیگر زخم‌های تناسلی را دارید ممکن است پزشک با چاقوی جراحی، نمونه کوچکی از سلول‌های پوست شما در ناحیه آسیب‌دیده را بردارد که به این کار نمونه‌برداری گفته می‌شود. اگر علائمی را تجربه نمی‌کنید، روند تشخیص HPV به‌طورمعمول با نتیجه غیرطبیعی در آزمایش پاپ اسمیر شما آغاز می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، پزشک ممکن است برای تایید نتایج اصلی، آزمایش پاپ اسمیر دوم را انجام دهد یا مستقیما آزمایش HPV دهانه رحم را از شما بگیرد.

 

پزشک یک نمونه سلول دیگر را از دهانه رحم جمع‌آوری می‌کند اما این بار در آزمایش، وجود HPV نیز بررسی می‌شود. اگر نوعی از HPV تشخیص داده شود که باعث سرطان می‌شود پزشک ممکن است با انجام کولپوسکوپی وجود ضایعات و سایر ناهنجاری‌های دهانه رحم را بررسی کند. بعید است که پزشک از آزمایش پاپ اسمیر مقعدی استفاده کند، مگر اینکه دچار زگیل مقعدی یا سایر علائم غیرمعمول باشید. آزمایش خاصی برای تشخیص اچ پی وی دهان در دسترس نیست اما پزشک می‌تواند از هر ضایعه‌ای که در دهان یا گلو ظاهر می‌شود، نمونه‌برداری کند تا سرطانی بودن آن‌ها را تشخیص دهد.

 

چه تفاوتی میان تست پاپ اسمیر با آزمایش HPV در زنان وجود دارد؟

تست پاپ اسمیر نمی‌تواندHPV را تشخیص دهد و فقط می‌تواند وجود سلول‌های غیرطبیعی را بررسی کند. در بسیاری از موارد، نتیجه غیرطبیعی تست پاپ اسمیر به دلیل موارد زیر است:

 

نمونه‌گیری ضعیف

لکه‌بینی یا قاعدگی فعلی

استفاده کردن از محصولات بهداشتی زنانه، در زمان نزدیک به انجام تست

داشتن رابطه جنسی، در زمان نزدیک به انجام تست

نتیجه غیرعادی تست پاپ اسمیر، همچنین می‌تواند نشانه سایر بیماری‌های مقاربتی ازجمله تبخال دستگاه تناسلی و تریکومونیاز باشد. از سوی دیگر، آزمایش HPV می‌تواند وجود HPV را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند مشخص کند کدام گونه از ویروس در بدن وجود دارد. اگر کمتر 30 سال سن دارید، پزشک معمولا انجام آزمایش HPV را توصیه نمی‌کند مگر اینکه نتیجه تست پاپ اسمیر شما غیرطبیعی باشد. از سوی دیگر، اگر بین 30 تا 65 سال سن داشته باشید، پزشک معمولا توصیه می‌کند که:

 

هر سه سال، تست پاپ اسمیر بدهید.

هر پنج سال، آزمایش HPV بدهید.

هر پنج سال، هم تست پاپ اسمیر و هم HPV بدهید.

منبع:https://qpwh.org/